Overzicht van het meest recente nieuws en evenementen over de luchtkwaliteit in Vlaanderen.
Zuivere lucht is essentieel voor onze gezondheid. De VMM meet daarom de luchtkwaliteit, maakt luchtbeleidsplannen, is actief op het terrein, evalueert en stuurt bij waar nodig. Dat doen we samen met steden en gemeenten. Zij kunnen er mee voor zorgen dat de luchtkwaliteit verbetert en de leefbaarheid er voor hun inwoners op vooruit gaat.
Er is een politiek akkoord bereikt over een herziening van de EU-luchtkwaliteitsnormen. Het doel is om de luchtverontreiniging in de EU tegen 2050 te verminderen tot een niveau dat geen negatieve impact meer heeft op de gezondheid en het leefmilieu. Hiervoor moeten de EU-luchtkwaliteitsnormen nauwer worden afgestemd op de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Een interview met onze VMM-collega’s Steven Lauwereins en Frans Fierens die betrokken waren bij het ontwerpen van dit akkoord.
Value Trading is een goudraffinaderij in de Antwerpse binnenstad. Buurtbewoners waren bezorgd naar de impact van dit bedrijf op hun gezondheid. De stad Antwerpen kwam daarom aankloppen bij de VMM om metingen van de omgevingslucht te laten uitvoeren. Op basis van de VMM-meetcampagne in de zomer van 2023 blijkt dat er geen hoge concentraties zware metalen in neervallend stof zaten.
De VMM meet sinds 2021 de aanvoer van ammoniak uit de lucht tijdens droge periodes. De eerste resultaten van deze nieuwe meettechniek zijn nu beschikbaar. Dankzij de metingen kunnen we de modellen voor stikstofdepositie nog beter controleren. Zo brengen we de druk van stikstof op de natuur beter in kaart.
Stad Aalst liet de concentratie van NO2, stikstofdioxide, in de lucht door de VMM meten in het centrum van de stad. Uit de metingen blijkt dat de concentratie aanzienlijk is gedaald, met een berekende afname van gemiddeld 16 µg/m³ of 44% in vergelijking met 2018.
Het afgelopen decennium is de luchtkwaliteit in de Gentse agglomeratie en Gentse kanaalzone verbeterd. Zwarte koolstof kent de sterkst dalende trend. De luchtvervuiling gelinkt aan houtverbranding was in 2022 hoger dan de twee jaren voordien. De advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie worden overschreden, net zoals in de rest van Vlaanderen. Dat stelt de Vlaamse Milieumaatschappij vast in haar jaarrapport, waarin ook de lage-emissiezone en de evolutie van andere polluenten aan bod komen.
De Vlaamse Milieumaatschappij stelt in Antwerpen een dalende trend vast van vervuilende stoffen in de lucht, maar de concentraties van stoffen gelinkt aan houtverbranding stegen in 2022. Verkeer en verwarmen met hout waren in de Antwerpse agglomeratie de belangrijkste bronnen voor stikstofoxiden, fijn stof en elementair koolstof. De advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie worden overschreden in Antwerpen, net zoals in de rest van Vlaanderen. Dat alles blijkt uit het nieuwe rapport van de Vlaamse Milieumaatschappij over de luchtkwaliteit in Antwerpen.
Informatie over milieu en ruimte in Vlaanderen wordt een stuk toegankelijker. Wie bijvoorbeeld emissies van bedrijven of omgevingsinformatie over een specifieke locatie wil opzoeken, kan dat voortaan via het digitale platform Omgevingsinformatie Vlaanderen.
Stedelijke logistiek is verantwoordelijk voor emissies van zowel stikstofoxiden, fijn stof als broeikasgassen. De Vlaamse Regering heeft als doel gesteld om vanaf 2025 in de stadskernen emissieloos te rijden voor belevering. Daarom ondertekende de Vlaamse Milieumaatschappij, samen met Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, meerdere Vlaamse administraties, sectororganisaties en andere stakeholders in Brussel de intentieverklaring om een emissievrije belevering van onze steden te realiseren.
Een nieuw besluit van de Vlaamse Regering voorziet een aantal belangrijke aanpassingen zodat de toegangsregels voor de lage-emissiezones in Antwerpen en Gent rechtvaardiger en socialer worden. Vanaf 27 april volgend jaar krijgen ook mantelzorgers een vrijstelling om de LEZ binnen te rijden en komen mensen buiten de LEZ voortaan ook in aanmerking voor een sociaal tarief. Verder breidt het nieuwe besluit ook de toegang voor personen met een handicap uit, vervalt de uitzondering voor sommige oldtimers en wordt het pad uitgetekend richting een nul uitstoot binnen de LEZ in 2035.