Blijf je als milieuprofessional graag op de hoogte van de activiteiten en rapporten van de VMM? Abonneer je dan op de VMM-nieuwsbrief en we bezorgen jou maandelijks een overzicht van het belangrijkste nieuws.
Op de Ophasseltbeek en de Moenebroekbeek heeft de VMM twee nieuwe sedimentvangen. Metingen van het sedimentmeetnet tonen nu aan dat de vangefficiëntie er kan oplopen tot meer dan 70%. We onderzoeken ook een systeem om frequenter en nauwkeuriger de slibafzetting te meten.
Vlaanderen is gevoelig voor overstromingen en de steeds toenemende bebouwing en klimaatverandering doen de kans op een overstroming toenemen. Op 16 november organiseerde de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid daarom een symposium over meerlaagse waterveiligheid in Vlaanderen en over hoe lokale besturen hieraan kunnen meewerken.
Hoe evolueert de waterkwaliteit in Vlaanderen? Wat zijn de bronnen van waterverontreiniging? In het Jaarverslag Water 2014 krijg je daarvan een overzicht. Het is gebaseerd op de verschillende metingen van de VMM in 2014.
In overleg met de rioleringssector is een nieuwe standaard voor de uitwisseling van rioleringsgegevens vastgelegd. Daarmee kan de VMM een nieuwe gebiedsdekkende en gedetailleerde rioleringsdatabank voor Vlaanderen opbouwen, in medebeheer van de steden, de gemeenten en de rioolbeheerders.
De VMM voert heel wat werken aan haar waterlopen uit. Op dit ogenblik zijn we onder meer aan de slag op de Poekebeek, de Warmbeek, de IJse, de Jeker en de Aa
Via de integrale waterfactuur betalen gezinnen en bedrijven voor het leveren van leidingwater en voor de opvang, het transport en de zuivering van het afvalwater. Voor de bedrijven en landbouwers wordt daarbij rekening gehouden met de geloosde vervuiling. Op die manier wordt het principe ‘de vervuiler betaalt’ toegepast.
In street canyons (smalle straten omgeven door hoge gebouwen) zijn de concentraties fijn stof (PM10) hoger dan verwacht. We benaderen er de Europese grenswaarden. Dit heeft vooral te maken met het opwaaien van bodemstof door verkeer, slijtage van voertuigen en wegdek en de mindere verdunning van de uitlaatgassen. Dat blijkt uit de vijfde Chemkar studie van de VMM.
De stad Antwerpen plant in 2016 de invoering van een ‘Low Emission Zone’ (LEZ) met als doel de leefbaarheid in de stad te verbeteren. Oude, vervuilende (diesel)voertuigen zullen uit de stad geweerd worden om de luchtkwaliteit te verbeteren. Samen met de stad Antwerpen zal de VMM de effecten op de luchtkwaliteit opvolgen.
De VMM lanceerde in 2013 een pilootproject rond preventieve maatregelen aan woningen en gebouwen om ze beter te beschermen tegen overstromingen. 85 woningen in Beersel en Sint-Genesius-Rode zijn onderzocht en kregen een reeks maatregelen op maat voorgesteld. De resultaten zijn op 23 mei aan de deelnemers voorgesteld op een infomarkt in Beersel.
Overstromingen kunnen in een dichtbebouwde regio als Vlaanderen veel schade veroorzaken. De VMM kiest in haar beleid daarom voor meerdere sporen: preventie (bv. watertoets), paraatheid (voorspellen en waarschuwen), maar ook protectie. De bescherming die wachtbekkens en slibruimingen bieden, zijn misschien de meest ‘klassieke’ ingrepen, maar blijven wel essentieel. Sinds de grote overstromingen van eind 2010 - begin 2011 zijn er daarom heel wat extra inspanningen geleverd.