Vlaanderen.be www.vmm.be
Je bent hier: Home / Nieuws / Archief / Nieuwe afspraken waterscan

Nieuwe afspraken waterscan

De waterscan is een belangrijk hulpmiddel om water te besparen en duurzamer met water om te gaan. Daarom hebben de VMM en de watermaatschappijen nieuwe afspraken gemaakt om die waterscan meer ingang te doen vinden.

Sinds 2013 zijn een aantal sociale rechten voor klanten van watermaatschappijen ingeschreven in de wetgeving. Zo heeft de watermaatschappij onder andere de verplichting om op vraag van een beschermde klant een gratis waterscan uit te voeren. Het aantal uitgevoerde waterscans is echter laag. Op vraag van Vlaams minister Joke Schauvliege maakten de Vlaamse Milieumaatschappij en de watermaatschappijen afspraken om de waterscan meer ingang te doen vinden.

Wat is de waterscan?

De waterscan is een instrument dat ons wil aanzetten tot duurzamer watergebruik en tot het nemen van waterbesparende maatregelen. De waterscan informeert je ook over de rechten en plichten die je hebt als klant bij de watermaatschappij.

Hoe?

De waterscanner komt bij je thuis het waterverbruik doorlichten en samen zoeken naar waterbesparende maatregelen. De waterscanner informeert je daarnaast ook over bijvoorbeeld hoe je een afbetalingsplan aanvraagt, gaat in op het belang van het doorgeven van de watermeterstand, hoe je een overname regelt of hoe je in aanmerking komt voor een minnelijke schikking.

Voor wie?

Alle klanten van een watermaatschappij kunnen een waterscan aanvragen bij die watermaatschappij.

Gratis?

De wettelijk bepaalde groep van beschermde klanten heeft recht op een gratis waterscan. Beschermde klanten zijn klanten die omwille van een inkomensbeperking recht hebben op een financiële tussenkomst voor levensonderhoud of zorg.

Vanaf 1 juli 2017 komen ook de volgende klantengroepen in aanmerking voor een gratis waterscan:

  1. Klanten die worden voorgedragen door een OCMW;
  2. Klanten die worden voorgedragen door een CAW of een andere instelling voor schuldbemiddeling;
  3. Klanten bij wie een gratis energiescan werd uitgevoerd en die actief een waterscan aanvragen.

Een belangrijke voorwaarde om in aanmerking te komen voor deze gratis waterscan voor deze bijkomende klantengroepen, is dat er dat er waterbesparingspotentieel moet zijn. Er is sprake van een waterbesparingspotentieel als de klant een verbruik heeft dat hoger is dan 150 % van het gemiddelde verbruik.

Ga naar het nieuwe afsprakenkader

 

 

Lees meer over de waterscan

Elke dag opnieuw werkt de Vlaamse Milieumaatschappij aan het milieu van morgen. Water, lucht en milieurapportering zijn onze kerntaken.

» Over VMM

Dit is een officiële website van de Vlaamse overheid