De waterscan

Bij een waterscan komt een medewerker van de watermaatschappij langs bij jou thuis, om je te helpen duurzaam om te gaan met water.

Bij een waterscan komt een medewerker van de watermaatschappij langs bij jou thuis, om je te helpen duurzaam om te gaan met water.

De waterscan bestaat uit verschillende delen:

  1. Een gesprek om je watergebruik te bespreken. Je bekijkt samen met de waterscanner je waterfactuur.
  2. Je krijgt uitleg over de stand van de meter en hoe je die moet aflezen
  3. De waterscanner gaat samen met jou rond in je woning om de toestellen die water verbruiken na te kijken. Hij bekijkt of er mogelijkheden zijn om minder water te verbruiken. Hij voert een lektest uit.
  4. De waterscanner controleert of er leidingen uit lood in je woning zijn (dat kan enkel voor de leidingen die zichtbaar zijn).
  5. Je krijgt tips en een rapportje, die je kunnen helpen om water te besparen.

 

De waterscan is gratis

  • als je een ‘beschermde klant’ bent. Dan vraag je de waterscan zelf aan bij je watermaatschappij;
  • als het OCMW, een CAW of een andere instelling voor schuldbemiddeling de waterscan voor jou aanvraagt;
  • als je al een gratis energiescan  liet uitvoeren in je woning.

 

Voor deze laatste twee voorwaarden geldt bovendien dat je voldoende water moet kunnen besparen. Dit betekent dat jij en je gezin de helft meer verbruiken dan het gemiddeld verbruik. Dit betekent een verbruik van:

    • Meer dan 59 m³ voor een 1 persoonsgezin,
    • Meer dan 98 m³ voor een gezin met 2 personen,
    • Meer dan 140 m³ voor 3 personen;
    • Meer dan 167 m³ voor 4 personen;
    • Meer dan 201 m³ voor 5 personen.

 

Je betaalt voor de waterscan

Als je niet voldoet aan de voorwaarden voor een gratis waterscan, vraagt de watermaatschappij een vergoeding.

Je waterbedrijf?
Vul hier je postcode in
Info

Een waterscan is gratis als je beschermde klant bent.

Contacteer je watermaatschappij om een waterscan aan te vragen.

Heb je vragen? Bel gratis 1700, het nummer van de Vlaamse overheid.