Vlaanderen.be www.vmm.be
Je bent hier: Home / Contact / Veelgestelde vragen / FAQ drinkwater

FAQ drinkwater

Mijn drinkwater heeft een bruine roestige kleur. Wat kan ik doen?

Drinkwater kan van natuurlijke oorsprong kleine hoeveelheden ijzerverbindingen bevatten die in de leidingen bezinken. Daarnaast kunnen stalen of gietijzeren leidingen aangetast raken en dan roest afgeven. Dit bezinksel kan opwervelen als de snelheid van het water in de buizen sterk verandert, bv. als je een lange tijd geen water gebruikt hebt, of als in het leidingnet het water in omgekeerde richting gaat stromen (door werken e.d.). Het water kleurt dan roodbruin.

Dat roodbruine water is niet ongezond, maar wel hinderlijk. Het kan roestvlekken geven op het wasgoed, het is niet aangenaam om van te drinken. Een oplossing is echter vaak niet snel te nemen, de leidingen moeten worden vervangen.

Om na te gaan of het water inderdaad door roest bruin kleurt, kan je het water het beste laten analyseren. Als je gebruik maakt van kraanwater, contacteer je best eerst het lokale waterbedrijf. Je waterbedrijf kan het probleem onderzoeken en nagaan of het probleem te wijten is aan de openbare waterleiding of aan de binnenhuisinstallatie.

Je drinkwater laten analyseren kan bij een erkend privélaboratorium.

Is kraanwater wel van goede kwaliteit?

Je waterbedrijf is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het geleverde kraanwater, bij twijfel of vragen kun je steeds bij hen terecht.

Contacteer je waterbedrijf

 

De normen waaraan drinkwater moet voldoen vind je hier in het algemeen waterverkoopreglement.

Het water dat door de waterbedrijven geleverd wordt, wordt streng gecontroleerd met het oog op de volksgezondheid. Kraanwater moet dus perfect geschikt zijn om als drinkwater te gebruiken. Uiteraard moeten ook de leidingen binnen in de woning correct aangelegd zijn. Daar is de eigenaar van de woning zelf voor verantwoordelijk. Waar je op moet letten, vind je in de rubriek Bouwen.

Als je toch klachten hebt over het kraanwater (bv. geur of smaakklachten), contacteer je best meteen je waterbedrijf. Je waterbedrijf onderzoekt de klacht dan binnen de 10 werkdagen en neemt de nodige maatregelen. Als het nodig is, onderzoekt het waterbedrijf de waterkwaliteit gratis. Ziet je waterbedrijf geen reden om zo’n onderzoek uit te voeren, dan kun je het nog steeds tegen betaling vragen. Of je kan aan een erkend privélaboratorium voor water vragen om dit te doen.

Ben ik verplicht om de loden leidingen in mijn woning te vervangen?

Als eigenaar ben je zelf verantwoordelijk voor de leidingen na de watermeter. Alle loden leidingen en onderdelen in je huis vervang je het beste, want ze veroorzaken te hoge loodconcentraties in je drinkwater. Dit is echter niet verplicht als je in je eigen woning woont. Is een vervanging momenteel niet haalbaar? In de rubriek Gezond water lees je wat je dan kan doen.

In huurwoningen zijn loden leidingen niet toegestaan. De verhuurder is verplicht om ervoor te zorgen dat het water in de keuken drinkbaar is. Loden leidingen zorgen voor ongeschiktheid van de woning. Als huisbaas ben je dus wel verplicht om de loden leidingen te laten vervangen.

vmm.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

Elke dag opnieuw werkt de Vlaamse Milieumaatschappij aan het milieu van morgen. Water, lucht en milieurapportering zijn onze kerntaken.