Home / Te hoge verbruiksfactuur? / Verborgen lek: Wat nu?

Verborgen lek: Wat nu?

Als je een verborgen lek hebt opgespoord, of vermoedt dat je ergens een lek hebt, is het belangrijk om zo snel mogelijk in actie te schieten. Zo vermijd je nog meer schade en extra kosten.

Als je een verborgen lek hebt opgespoord, of vermoedt dat je ergens een lek hebt, is het belangrijk om zo snel mogelijk in actie te schieten. Zo vermijd je nog meer schade en extra kosten.


Stap 1: Bel meteen je watermaatschappij.

Vindt de maatschappij ook dat je veel verbruikt? Dan sturen ze iemand langs om te komen kijken. Een eerste controle is gratis. Maar als ze echt op zoek moeten gaan naar de precieze plek van de verborgen lek, kan het zijn dat je hiervoor moet betalen of zal de maatschappij je doorsturen naar een specialist.

Stap 2: Bel een loodgieter.

Volg het advies van je watermaatschappij. Als zij vermoedt dat er een lek is, contacteer dan een loodgieter. De loodgieter spoort het lek op en herstelt het. Neem dan zo veel mogelijk foto’s. Vraag zeker een factuur en een verslag aan de loodgieter. Zo heb je nadien een bewijs van het lek. Dat heb je nodig voor je minnelijke schikking.

Stap 3: Dien een ‘verzoek tot minnelijke schikking’ in bij je watermaatschappij.

Onder bepaalde voorwaarden heb je recht op een minnelijke schikking. Dit wil zeggen dat je een deel van je factuur niet moet betalen.

Bel of mail de maatschappij om te weten of jij in aanmerking komt en hoe je dit verzoek moet indienen.

Hoeveel krijg je terug?

De watermaatschappij zal schatten hoeveel je normaal zou verbruikt hebben in de periode van het lek. Dit verbruik wordt aangerekend aan het normale tarief. Het extra waterverbruik wordt aan een lager tarief aangerekend: maximaal 50% van het normale tarief voor de eerste 300 m³ water die verloren gingen, maximaal 10% van het normale tarief voor wat nog meer verloren ging.

Je watermaatschappij?
Vul hier je postcode in

Heb je vragen? Bel gratis 1700, het nummer van de Vlaamse overheid.