Blijf je als milieuprofessional graag op de hoogte van de activiteiten en rapporten van de VMM? Abonneer je dan op de VMM-nieuwsbrief en we bezorgen jou maandelijks een overzicht van het belangrijkste nieuws.
De Vlaamse Overheid zet nieuwe middelen in om emissiefraude bij vrachtwagens op te sporen. De VMM en de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL Controle) slaan de handen in elkaar tijdens een proefproject met een zogeheten ‘snuffelauto’ (Sniffer car). Die is uitgerust met innovatieve technologie die wegeninspecteurs van VLABEL Controle en de politie toelaten om op de weg vrachtwagens die te veel schadelijke stoffen uitstoten op te sporen.
Sinds enkele zomers doen er zich op de Dender vissterftes voor tussen Aalst en Denderbelle. De VMM is op zoek naar de oorzaken en ging van start met een intensieve meetcampagne. Het bekkensecretariaat van het Denderbekken coördineert dit project, en zoekt samen met De Vlaamse Waterweg nv, de provincie Oost-Vlaanderen en het Agentschap voor Natuur en Bos naar de oorzaak van de vervuiling. Voor het onderzoek zetten we hoogtechnologische multiparametersondes in. De eerste resultaten van de afgelopen campagne zijn hoopgevend.
De Vlaamse Regering heeft subsidie toegekend aan 6 partnerschappen van bedrijven die inzetten op waterbesparing en circulair watergebruik. Ze krijgen tot 75 procent subsidie voor gemaakte investeringen in het kader van Proeftuinen Droogte. Met de subsidie wil Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir landbouw en industrie aanmoedigen om te experimenteren met nieuwe technieken en nieuwe manieren van samenwerking in de strijd tegen waterschaarste en droogte.
In november zijn de baggerwerken in de vestinggracht rond Ieper gestart. Wie Ieper zegt, denkt aan de wereldoorlogen en munitie die in de grond is achtergebleven. Daarom worden er voor deze werken uitgebreide veiligheidsmaatregelen genomen, in nauwe samenwerking met de Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen (DOVO) en de stad Ieper. De kans is groot dat er in het slib op de bodem oude munitie gevonden zal worden, want de vestingen zijn nog nooit zo grondig geruimd sinds de Eerste Wereldoorlog.
De Maarkebeek in Oudenaarde krijgt binnenkort een nieuwe gemeentelijke brug en een winterbed. Die ingrepen zijn noodzakelijk voor een hogere overstromingsveiligheid in de woonwijken en industriële gebieden langs de Maarkebeek.
We zullen de publieke ruimte klimaatbestendig moeten inrichten: in de toekomst, maar ook vandaag al. Daarom kozen we dit als thema van ons 4e webinar in de reeks rond klimaatadaptatie op 20 januari 2022. Gebiedsingenieur Maarten Goegebeur blikt vooruit: “Rode draad in elk project is voor mij: samen is altijd beter. Ik kan alle lokale besturen erg aanbevelen om dit webinar te volgen en te voelen hoezeer we als waterbeheerder onze hand uitreiken als oplossingsgerichte partner in elk lokaal verhaal.”
CompAIR is de naam van het nieuwe Europese project waarbij de VMM samen met 14 partners tools zal ontwikkelen die burgers toelaten om hun eigen impact op het milieu in te schatten en hun gedrag aan te passen zodat dit een positieve invloed heeft op het leefmilieu.
Tussen 2010 en 2020 kwamen er steeds minder vervuilende stoffen in de waterlopen terecht. Hierdoor is de kwaliteit van de Vlaamse waterlopen zichtbaar verbeterd, en kregen fauna en flora meer kansen. Maar die verbetering vlakt de laatste jaren af. Bovendien worden de vooropgestelde doelen nog lang niet overal gehaald en vormt een beperkt aantal gevaarlijke stoffen nog steeds een wijdverspreid probleem.
Wat is de mogelijke impact van klimaatverandering in Vlaanderen? Eenvoudig uitgedrukt: meer hittegolven, meer en hevigere onweders, drogere zomers, nattere winters en een stijgend zeeniveau. Dat wisten we toch al? Dankzij het vernieuwde Klimaatportaal duik je nog dieper in de details en moet je vaststellen dat de impact nog sterker ingeschat moet worden dan we tot nu toe hebben aangenomen. De belangrijkste conclusies op een rijtje.
Het Klimaatportaal Vlaanderen heeft een grondige update gekregen. Verwacht je niet alleen aan een actualisatie van de bestaande informatie, maar ook aan een uitbreiding van het portaal met veel nieuwe informatie en nieuwe functionaliteiten. Wat is er nieuw aan het Klimaatportaal en hoe kan je er concreet mee aan de slag?