Vlaanderen.be www.vmm.be
Je bent hier: Home / Lucht / Bronnen luchtverontreiniging / Verkeer

Verkeer

Wagens en vrachtwagens, treinen, schepen en vliegtuigen… Ons verkeer is een belangrijke bron van luchtverontreiniging in Vlaanderen. Wegverkeer neemt in de transportsector het gros van de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen voor haar rekening. De uitstoot van de binnenvaart en het spoorverkeer dragen minder bij tot de totale uitstoot.

Het gebruik van onze wagen draagt voor meer dan 50% bij tot de uitstoot van luchtverontreiniging door het wegverkeer. Nieuwe personenwagens zijn zuiniger en milieuvriendelijker waardoor hun uitstoot van verontreinigende stoffen lager is. Maar we rijden nog altijd met z’n allen te veel kilometers. Ook het goederenvervoer over de weg blijft groeien.

Wanneer we alle transportsectoren samen bekijken, zijn de zeevaart en de luchtvaart de sectoren met de hoogste SO2-uitstoot.

Een volledige bespreking van de emissies van verkeer en transport vind je in het rapport Lozingen in de lucht.

Wegverkeer

Wanneer we ons met een voertuig verplaatsen komen er niet alleen emissies uit de uitlaat. Er is ook verontreiniging door de slijtage van remmen, banden en wegdek, het tanken van het voertuig en het gebruik van de airco.

Uitlaatemissie wegverkeer

Van het moment dat een voertuig gestart wordt komen er via de uitlaatpijp verontreinigende stoffen in de lucht terecht. Hoeveel er vrij komt, hangt af van de omgevingstemperatuur, de snelheid waarmee je rijdt, hoeveel kilometer je rijdt en de technologie van het voertuig.

De uitstoot van heel wat stoffen daalt omdat in het wagenpark oudere wagens vervangen worden door milieuvriendelijkere wagens. De emissie van totaal stof (TSP) wordt vooral veroorzaakt door dieselwagens. Doordat in nieuwe dieselwagens de verbranding van diesel efficiënter gebeurt en al heel wat wagens een roetfilter hebben daalt de uitstoot. Minder positief is het dat de emissie van CO2 door het wegverkeer de laatste 5 jaar blijft stijgen.

Niet-uitlaatemissie wegverkeer

Een rijdend voertuig maakt ook stof los van het wegdek, en door het gebruik van het voertuig slijten de remmen en banden af. De niet-uitlaatemissie van wegverkeer wordt berekend voor stofdeeltjes van verschillende grootte, zware metalen en PAK.

Bij het remmen komen vooral ijzer en koper vrij. Bij bandenslijtage komt zink vrij omdat dat gebruikt wordt bij het vulkaniseren van het rubber.

Verdamping en uitstoot door benzinedistributie

Vluchtige organische stoffen verdampen uit de benzinetank en de motor van een benzinevoertuig. Ook als het niet draait. Ongeveer 10% van de VOS-emissie van het wegverkeer is door verdamping. Ook als opslagtanks in tankstations gevuld worden of als er benzine getankt wordt in een voertuig ontsnappen er gassen. De uitstoot door benzinedistributie is de laatste jaren veel gedaald omdat dampterugwinning bij het vullen van het opslagreservoir van tankstations sinds 2001 verplicht is en het vulpistool aan de pomp is aangepast zodat er minder gassen ontsnappen.

Evolutie van de benzeen-, tolueen-, totaal aromaten- en NMVOS-emissies (ton) door benzinedistributie in Vlaanderen

Zeescheepvaart

Naast koopvaardijschepen varen op zee en in de havens ook militaire schepen, sleepboten, baggerschepen en schepen voor zandwinning op zee. Bij het berekenen van de uitstoot door zeeschepen wordt rekening gehouden met de verschillende activiteiten : varen op zee, manoeuvreren, liggen aan kade en in sluis.

De emissies van CO, vluchtige organische stoffen en deeltjes van verschillende grootte zijn afhankelijk van de technische eigenschappen van de motoren. De uitstoot van deze stoffen toont een dalende trend vanaf 2000.

De emissie van SO2 is afhankelijk van het gehalte aan zwavel in de brandstof. Wanneer we alle transportsectoren samen bekijken is de zeevaart een sector met een hoge SO2-uitstoot.

Roll-on-roll-off schepen en containers vertegenwoordigen ongeveer de helft van de emissies door zeescheepvaart. De haven van Antwerpen is een belangrijke containerhaven. Het transport van containers heeft er dan ook een groot aandeel in de emissies. In de havens van Oostende en Zeebrugge ligt de focus meer op de uitstoot door  roll-on-roll-off schepen. Bulkschepen hebben dan weer een groot aandeel in de emissie van TSP in de haven van Gent.

Totale CO-, NOx-, SOx-, en TSP emisises (ton) per locatie door de zeescheepvaart in Vlaanderen

Dit is een officiële website van de Vlaamse overheid