Vlaanderen.be www.vmm.be
Je bent hier: Home / Contact / Veelgestelde vragen / FAQ riolering

FAQ riolering

Waar vind ik het rioleringsplan van mijn woning?

Deze info kan je opvragen bij de gemeentelijke rioolbeheerder. Een overzicht van de rioolbeheerders vind je op https://www.vmm.be/contact/rioolbeheer.

Ik heb een klacht over mijn rioolbeheerder, waar kan ik terecht?

Als je een klacht hebt over het rioolbeheer in je gemeente, dan richt je je in eerste instantie tot je rioolbeheerder. De rioolbeheerder is voor de klachtenbehandeling gebonden aan hoofdstuk 7 van het algemeen waterverkoopreglement.

De Vlaamse Milieumaatschappij behandelt klachten in de tweede lijn, dat wil zeggen dat er eerst een officiële klacht moet worden ingediend bij de rioolbeheerder. Dit kan per e-mail, per brief, of zelfs telefonisch, maar er moet wel een klachtendossier voor handen zijn

Ben je niet tevreden over de behandeling van je klacht door de rioolbeheerder? Dan kan je je in tweede instantie schriftelijk wenden tot de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). De toezichthouders van de VMM oordelen of de rechten en plichten uit het waterverkoopreglement geschonden werden.

De schriftelijke correspondentie die je hebt gevoerd met je rioolbeheerder is een belangrijk element om je klacht te onderzoeken. Je klacht en bijhorende briefwisseling stuur je door naar: toezichtsanering@vmm.be.

Wie is mijn rioolbeheerder?

Wie jouw rioolbeheerder is, hangt af van waar je woont.

Onder de kaart vind je een lijst van alle rioolbeheerders in Vlaanderen per gemeente.

Je rioolbeheerder helpt je verder met je vragen over:

  • rioleringsaansluiting
  • individuele behandelingsinstallatie voor afvalwater (IBA)
  • septische put
  • verplichte keuring afvoer regenwater en afvalwater

Rioolbeheer op kaart van Vlaanderen.

Download de lijst van rioolbeheerders 

vmm.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

Elke dag opnieuw werkt de Vlaamse Milieumaatschappij aan het milieu van morgen. Water, lucht en milieurapportering zijn onze kerntaken.