Home / Water afgesloten / Rekeningen niet betaald

Rekeningen niet betaald

Als je de rekeningen een tijd lang niet betaald hebt, kan de watermaatschappij na een bepaalde procedure je water afsluiten.

Als je moeite hebt om de facturen te betalen, kan je best onmiddellijk een plan voor afbetaling vragen. Daarmee kan je de facturen in delen betalen.

Als je een tijd je rekeningen niet betaald hebt en geen plan voor afbetaling gevraagd hebt dan kan de watermaatschappij je water afsluiten. Ook wanneer je de watermaatschappij je meterstand niet laat controleren, kan de maatschappij je water afsluiten.

Een afsluiting verloopt volgens deze stappen:

Stap 1: de watermaatschappij vraagt om je water af te sluiten aan een commissie, de LAC. Deze commissie wordt georganiseerd door het OCMW.

Stap 2: de commissie nodigt je uit om naar een vergadering te komen. Jij kan zelf uitleggen waarom je niet betaalde. Of een advocaat of hulpverlener verdedigt jou. Het is belangrijk dat je er ook zelf bij bent.

Stap 3: gaat de commissie akkoord met de maatschappij en wordt er geen oplossing gevonden om je schuld af te betalen? Dan kan de watermaatschappij jouw water afsluiten. De commissie stuurt haar advies ook naar jou. Hou dit document goed bij.

Hoe krijg je weer water?

Heb je nog geen plan voor afbetaling? Of kan je je plan niet volhouden? Neem contact op met je watermaatschappij en spreek een nieuw plan af om je schulden af te betalen. Voor beschermde klanten moet dit een plan op maat zijn. Dat wil zeggen dat je elke maand een deel mag betalen, en dat dit bedrag voor jou haalbaar moet zijn.

Als je opnieuw een deel van je plan betaalt, sluit de watermaatschappij je binnen de vijf werkdagen terug aan.  

Vind je het plan voor afbetaling niet haalbaar voor jou, en weigert je watermaatschappij het aan te passen? Als je het niet eens bent met het voorstel van je watermaatschappij, kan je bij je OCMW terecht voor hulp. Zij bezorgen je dossier aan de LAC.

Deze commissie heeft 14 dagen tijd om je dossier te behandelen. Ze  nodigt je uit voor een vergadering. Ga daar zeker naartoe. Dan kan je uitleggen waarom het plan voor afbetaling voor jou niet haalbaar is. De LAC stelt dan samen met jou een nieuw plan op. Let op, als je het niet eens raakt, kan de LAC adviseren om de afsluiting te houden.
Krijg je geen nieuws van de LAC binnen de 14 dagen na je vraag? Dan moet je watermaatschappij je opnieuw aansluiten. 

Je watermaatschappij?
Vul hier je postcode in

Heb je vragen? Bel gratis 1700, het nummer van de Vlaamse overheid.