Home / De waterfactuur / Verbruiksfactuur en tussentijdse facturen

Verbruiksfactuur en tussentijdse facturen

Op de verbruiksfactuur wordt je waterverbruik en de zuiveringsbijdragen of vergoedingen aangerekend. Maar hoe en wanneer rekent de watermaatschappij je waterverbruik aan? Hier kom je meer te weten over de manier waarop de watermaatschappij je waterverbruik in kaart brengt en hoe ze dit vervolgens aanrekent.

 

Op de verbruiksfactuur wordt je waterverbruik en de zuiveringsbijdragen of vergoedingen aangerekend. Maar hoe en wanneer rekent de watermaatschappij je waterverbruik aan? Hier kom je meer te weten over de manier waarop de watermaatschappij je waterverbruik in kaart brengt en hoe ze dit vervolgens aanrekent.

 

Tussentijdse facturen spreiden je waterkost over een heel jaar

Doorgaans stuurt de watermaatschappij je om de drie maanden een tussentijdse factuur. Die tussentijdse facturen zijn een schatting van je waterverbruik op basis van je laatste meterstand. Zo krijg je een jaar lang op elke voorschotfactuur hetzelfde bedrag aangerekend.

Je kan het bedrag van je tussentijdse factuur niet zelf kiezen. Dat wordt berekend op basis van je voorgaande verbruik en afnamegewoonten. Als die gewijzigd zijn - een kind dat uit huis gaat, je bent meer regenwater gaan gebruiken in plaats van leidingwater, … - kan je wel vragen om dit bedrag aan te passen.

Na een jaar volgt de verbruiksfactuur met de berekening van je werkelijke verbruik. Het bedrag van de volgende tussentijdse facturen kan daaraan aangepast worden.

 

De verbruiksfactuur of eindfactuur maakt de eindafrekening

Eén keer per jaar krijg je een verbruiksfactuur, met het totale verschuldigde bedrag voor het water dat je het voorbije jaar verbruikt hebt. Is dat meer dan wat je al betaalde met je tussentijdse rekeningen, dan moet je bijbetalen. Is het minder? Dan zal de watermaatschappij je geld terugstorten. Je meterstand geeft je verbruik weer. Daarom is het belangrijk dat je die elk jaar opgeeft.

Tip

Wat kost jouw water? Bereken en controleer zelf je factuur.

Info

Wil je vaker een tussentijdse factuur?

Vraag dit aan je watermaatschappij. Beschermde klanten hebben altijd recht op een maandelijkse tussentijdse factuur.

Heb je vragen? Bel gratis 1700, het nummer van de Vlaamse overheid.